“Je suis comme je suis, je suis fait comme ca” – Wende Snijders

 

Net zoals je met kleding je karakter laat zien, laat ‘branding’ je identiteit als muzikant zien. Ik heb het altijd over herkenbaarheid en zichtbaarheid als het gaat om marketing. En daarbij benadruk ik dat het ook in die volgorde gaat:

  1. Herkenbaarheid
  2. Zichtbaarheid

Want je kunt fantastische Facebookpagina’s hebben met duizenden likes of in ieder bushokje hangen……, maar als niet duidelijk is waar JIJ voor staat, wat JOUW unieke identiteit is als muzikant, blijft het niet hangen.

Natuurlijk bestaat er ook zoiets als ‘de kracht van herhaling’ en dat is ook zeker waar. Je moet alleen wel ontzettend vaak herhalen om een boodschap te laten beklijven als je geen helder merk hebt. Wasmiddelen doen dat bijvoorbeeld: die kunnen zich zo lastig onderling onderscheiden (ze wassen allemaal “door en door schoon”) dat ze het vooral van de herhaling moeten hebben.

 

Maar wij hebben niet de budgetten van de grote wasmiddelfabrikanten. Al je investeringsbudget komt rechtstreeks uit je eigen zak en dan wil je dat goed uitgeven. (Binnenkort volgt overigens een blog over slim investeren, dus schrijf je rechtsonder in voor nieuwsbrief om die dan gelijk te ontvangen).

Waarom een merk zo belangrijk is

Met een duidelijk herkenbaar merk blijf je op natuurlijke wijze ‘hangen’ bij iedereen die jou tegenkomt. Dat is bijvoorbeeld:

  • als je optredens aan het aankondigen/adverteren bent: mensen weten wat ze kunnen verwachten en zullen zo eerder geneigd zijn te komen.
  • als je een persbericht verstuurd: journalisten willen ‘nieuws’ en doordat jij uniek bent is wat jij doet altijd van nature al ‘nieuw’
  • als je een auditie hebt gedaan: je kan duidelijk laten zien waarin jij anders bent dan al die andere auditanten. En misschien word je het niet, maar degene bij wie je auditie hebt gedaan, weet wel hoe hij jou moet opslaan in zijn contactenlijst (en ook waarvoor hij je weer kan benaderen).
  • als je op een verjaardag wéér de vraag krijgt: “Wat voor muziek maak je dan?” Door duidelijk te weten waar je voor staat, kan je makkelijker antwoord geven op dit soort vragen.
  • als je een optreden hebt gedaan: de opdrachtgever weet precies hoe hij jou moet aanraden bij anderen.

 

Een merk scheelt serieus geld en maakt je marketing makkelijker

Door die herkenbaarheid hoef je bij veel minder mensen zichtbaar te worden (en hoef je dus ook véél minder geld uit te geven), maar kun je je aandacht volledig focussen op de mensen die geïnteresseerd zijn in wat je doet. Met een veel grotere kans op succes.

Je merk is de manier waarop jij je eigen unieke identiteit laat zien, het is opgebouwd uit alles wat de ander ziet en hoort van jou. Het is daarmee ook de gids voor alles wat je doet. Iedere Facebook-post, ieder optreden, iedere photoshoot, iedere setlijst. Het helpt je bij alle beslissingen DIE JE MOET nemen.

Weten hoe je zo’n merk maakt? Lees dan mijn blog “Sisters are doing it for themselves: hoe maak je een merk” . Daarin ook véél voorbeelden van muzikale merken. Dit blog verschijnt binnenkort. Als eerste op de hoogte zijn? Hou mijn Facebook-pagina in de gaten.