Marketing voor muzikanten: vies woord of essentieel in je business?

Vraag vijf verschillende zzp’ers in de muziek wat marketing is, en je krijg vijf verschillende antwoorden. Van “gladde jongens die dingen verkopen” tot “advertenties op Facebook” tot “een minuutje spelen bij DWDD”. En het klopt, het is allemaal marketing. Of zoals Wikipedia zo mooi zegt: “Alles wat je doet om de verkoop van je product te bevorderen.”

”Dreams will survive, dreams make your wish come true.” (2 Brothers on the 4th flour): over je dromen en doelen

Iedereen die naar het conservatorium gaat heeft een droom. Wat die droom is, verschilt uiteraard per persoon. Voor de een is dat avond na avond op het podium van het Circustheater te staan, voor de ander zo veel mogelijk leerlingen geïnteresseerd krijgen in muziek. Dat je droom niet altijd uitkomt, weten we ook. En ook dat dat niet geeft. Want dromen zijn er om nagejaagd te worden, niet per se om gevangen te worden. Of je kent het wel: je bent op het punt waar je wil zijn, en ‘plop’, daar onstaat een nieuwe droom.

“To have a dream is to have purpose”, en die purpose, dat doel dus, helpt je in wat je doet. Die zorgde ervoor dat je een opleiding koos in een sector waar wellicht de banen en het geld niet voor het oprapen liggen, maar die wel aansloot bij jouw droom.

 

“I ain’t buying what you’re selling” (Z.Z. Hill): Ook jij verkoopt een product

Als je droom is lekker op een bergtop zitten naar zonsondergangen kijken, is dit blog wellicht niet voor jou. Dan zou ik je aanraden: zoek een inkomstenbron (baan, erfenis, rijke man/vrouw) en geniet van alle zonovergoten avonden. Maar……..als jouw droom is dat mensen bereid zijn geld te betalen voor de waarde die jij levert, dat zij een kaartje willen kopen voor een concert, dat hun portemonnee (of iDeal) trekken voor een album, lees dat vooral door. Want dan verkoop je een product. Dat product kan je stem zijn, je virtuoze gitaarspel of de lessen die jij biedt.

 

Hoe marketing jou helpt dichter bij je droom te komen

Marketing is dus alles wat je doet om je product te verkopen. En zo dichter bij de realisatie van je droom te komen. Als je wel eens een workshop hebt gehad in marketing, heb je vast wel eens over de 4 (of 5 of 7) P’s gehoord. Zonder al te veel in detail te gaan, wil ik die hieronder ook toelichten, aangevuld met twee andere P’s die essentieel zijn voor jouw marketing. Hoewel het in de moderne marketing véél meer over branding gaat dan over deze mix, kunnen ze ontzettend goed als hulpmiddel werken in je marketing opstarten.

Product = wat is je product, hoe onderscheid zich dat van andere producten, wat is de inhoud?
Prijs = is het juist laag geprijsd (denk aan Ryanair) of juist heel hoog geprijsd (Singapore Airlines).
Plaatsing = waar wordt je product verkocht? Is dat bij de AH, in de Lidl, in je eigen winkels of alleen online? En als het gaat om winkels: staat het dan op ooghoogte, juist heel laag of bij de kassa om mee te graaien?
Promotie = wat doe je aan promotie? Doe je tv- en radio commercials, gebruik je Facebookadvertenties, focus je je vooral op free publicity (PR) of gebruik je influencers?
Personeel = wie werken er met en voor je? Welk verhaal vertellen zij over jou op verjaardagen?
Proces = hoe gaat het proces van het kopen. Is het een makkelijke webshop of moet ik 150km rijden naar een fysieke winkel? Kan ik het dan direct meenemen of moet het besteld worden?

6 P's Marketing Mix

6 P’s Marketing Mix

 

 

Dit is natuurlijk allemaal heel duidelijk als het om concrete producten gaat, maar hoe werkt dit voor jou, als muzikant? Marketing maakt dat jij zichtbaar en herkenbaar bent. Maakt dat mensen je gaan zien en onthouden. En dat is wat je nodig hebt om succes te hebben.

Maar #hoedan?

De invulling van jou P’s zijn uiteraard heel anders dan voor een vliegvaartmaatschappij, cola-merk of stomerij. Maar de principes zijn hetzelfde. Laten we daar eens naar kijken, wat betekenen die overbekende P’s voor jou?

Product: wat bied je? Hoe ziet dat eruit? Dan hebben we het over welke muziek je maakt, welk instrument je gebruikt. Eigenlijk heel sec: wát is precies dat wat je verkoopt? Dat kan dus ook een concept zijn, bijvoorbeeld bij een tribune band. Dan is je product “een avond dat Motown gevoel van Diana Ross & The Supremes”

Prijs: Lijkt heel simpel, want natuurlijk gewoon ‘datgene wat je klant betaalt’. Maar je kunt hier talloze keuzes in maken. Je kunt gaan voor héél vaak optreden voor weinig geld, of minder voor meer geld. Je kunt met een boeker verschillende prijsafspraken maken: een vaste prijs of variabel naar gelang hoeveel kaartjes worden verkocht. Weet dat je prijs ook iets zegt over de waardeverwachting die mensen hebben. Lees daarvoor ook het blog met de tips over prijsbepaling. 

Plaatsing: Waar treed je op? En wat zegt die plek over het product dat je verkoopt? Sta je in de winkelstraat met je gitaar of in de lokale kroeg? Of juist op bruiloften en partijen? Waar voel jij je prettig bij en wat past bij jouw merk? Lees hier ook meer over het bepalen van een merk.

Promotie: wat doe je aan je eigen promotie? Heb je een Facebookpagina? En heb je dan aparte pagina’s voor al je activiteiten, of ben je op social media één gezicht? Doe je aan adverteren als je een optreden hebt? En doe je dat dan on- of offline? Dit heeft alles te maken met zichtbaarheid.

Personeel: je hebt wellicht geen personeel in dienst, maar je kiest wel zelf met wie je het podium deelt. Of wie de mensen zijn die je meeneemt naar een optreden. Het spreekwoord luidt: “Waar je mee omgaat word je mee besmet” en dat werkt zowel in de negatieve als in de positieve zin. Maar ook: werk je samen met mensen die in je geloven, van wie je blij wordt, die er ook zijn als het bij jou wat minder gaat, die hetzelfde willen als jij?

Proces: wat voor soort contact hebben mensen met je? Hoe werkt het om een boeking bij je te doen? Gaat dat direct, via een manager of via een boekingskantoor? Met wie hebben opdrachtgevers contact? En hoe gaat het proces van aanvraag tot optreden? Maar ook: hoe ervaart je opdrachtgever het proces tijdens een optreden? Bouw je zelf op of laat je dat doen? Maak je van te voren een praatje, blijf je achteraf nog even hangen voor een biertje?

Als je antwoord hebt op al deze vragen, heb je een goede start van een helder plan voor je eigen marketing.

 

“How will I know?”  (Whitney Houston) – ja, maar hoe dan? 

Maar HOE weet je wat je precies moet doen? Hoe het eruit moet komen te zien, welke keuzes je maakt? Het begint allemaal met een sterk merk hebben. Een sterk merk gidst je door alle keuzes heen. Ben jij al een merk? Doe je al aan ‘branding’?

Lees anders hier vast mijn blog over ‘Branding voor muzikanten’ .

 

 

 

 

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren