Wie is Marleen den Hartog?

Wanneer ik zelf informatie via blogs op internet vind, vind ik het fijn om te weten wie de schrijver is. Dat je een gevoel krijgt van de achtergrond van degene die jou informatie geeft. Daarom, speciaal voor jou als kritische lezer, voordat ik ook maar één blog heb geschreven: een introduction to me.

 

All of these lines across my face, tell you the story of who I am (Brandi Carlile, the story): een studie en carrière in effectief verhalen vertellen

Als sinds kleins af aan vind ik het heerlijk om verhalen te vertellen in een creatieve vorm. Als jong meisje maakte ik samen met mijn vriendinnetjes kleine muzikale toneelstukjes voor onze ouders en hun vrienden. Om hun avonden voor zichzelf te hebben, zette mijn moeder mij op het kindermuziektheater waar ik vol overgave als piraat een voorstelling lang een kanon heb zitten poetsen. En ik mocht (hoera!) de hoofdrol spelen in de eindmusical van de basisschool.

Dat was overigens ook gelijk het hoogtepunt van mijn musicalcarrière. De onzekerheid die gepaard gaat met de pubertijd zorgde ervoor dat ik niet meer vrij en voluit durfde te spelen en zingen. En hoewel ik ieder jaar meedeed met de schoolmusical, kwam ik qua rol niet veel verder dan ‘wandelende dame 3’ of ‘zingende conifeer’ (ja, je leest het goed, conifeer, zie de foto hieronder).

 

Ik wilde stiekem dolgraag naar het conservatorium, maar – zo werd mij verteld – “daar moet je heel goed voor zijn”. En zo memorabel was mijn rol als hegbegroeiing niet, dus ik durfde niet. Ik besloot het creatief verhalen vertellen in een andere hoek te zoeken en te combineren met effectiviteit en commercialiteit: ik ging marketingcommunicatie studeren aan de Hogeschool Utrecht met daarnaast Engelse taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht. Twee studies tegelijk was druk, maar niet zo druk dat ik niet daarnaast kon blijven zingen. Dat bleef ik tijdens de studie doen en ook daarna….. maar daarover later meer.

 

 

Sinds het afronden van de tweede studie, in 2005, heb ik meer dan 12 jaar werkervaring opgedaan in marketing en communicatie. Ik begon aan journalist bij een landelijk dagblad en stoomde via verschillende marketeerfuncties door naar manager van een marketing en communicatieafdeling bij een onderwijsorganisatie. En toen sloeg de onrust (pas echt) toe. Was dit het nou? Ja, leuk om op feestjes te kunnen zeggen dat ik manager was, maar behalve het coachen van mijn teamleden vond ik er niet veel aan.

 

If you just sing, sing, sing, sing (Travis, Sing): over hoe zingen toch altijd bleef

Ondertussen bleef het muzikale bloed rustig kruipen waar het niet gaan kan. Zowel tijdens de studie als naast mijn werk volgde ik zangcursussen, zat ik in bandworkshops en deed ik mee met studentenmusicals. En ik bleef het allemaal heerlijk vinden.

Zo heerlijk, dat ik op mijn 28ste alsnog probeerde naar het conservatorium te gaan. Ik werkte toen als adviseur communicatie bij een adviesbureau voor beleidsmarketing, maar wilde toch nog een poging in de muziek wagen. Helaas bleek dat financieel absoluut geen optie meer. De overheid vond 2 studies, terecht, wel genoeg en droeg dus niets meer bij. Ook hoorde ik tijdens de verschillende open dagen die ik bezocht dat ik daar inmiddels wel wat (te) oud voor was. Slik. 28, en dan al te oud voor dingen.

 

De professionaliteit die ik zocht in mijn zingen, moest ik dus op een andere manier creëren. Dat deed ik door o.a. flink te investeren in wekelijkse lessen bij topcoach Babz Verhoeven. Die lessen in combinatie met het zingen in verschillende duo’s, combo’s en bands zorgden voor een enorme sprong in mijn ontwikkeling. In tegenstelling tot 10 jaar geleden durf ik nu wél te zeggen dat ik een goede zangeres ben.

En het mooie is: dankzij mijn achtergrond in marketing en communicatie heb ik dat met mijn duo Song for you ook commercieel weten te maken.

 

 

“It’s all about the money, all about the dum dum dum die dum” (Meja): talent voor muziek is niet altijd talent voor ondernemen

In de afgelopen tien jaar heb ik met talloze andere zangers, zangeressen en muzikanten samen gewerkt. Zowel als zangeres en als marketeer. En het valt me iedere keer weer op: talent voor muziek gaat maar heel zelden samen met talent voor ondernemen. Daardoor laten veel fantastische muzikanten, zangers en zangeressen veel kansen liggen. Ik hoor vaak de volgende dingen:

  • “Ik heb een heel goed idee voor een theatershow/concerttour, maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten verkopen”
  • “Ik zou wel wat meer kunnen, maar heb nogal last van uitstelgedrag”
  • “Het hele ondernemerschap vind ik soms wel vervelend”
  • “Ik pak alles aan, als ik dat niet doe, lig ik eruit”
  • “Ik wou dat ik een manager had die alles voor me zou regelen”
  • “ik word steeds afgewezen bij audities, waarom word ik nooit gevraagd om iets te doen zonder auditie?”
  • “mijn moeder vraagt steeds wanneer ik het ga maken, heel irritant”

En dit komt van ontzettend goede professionals. Mensen die me echt wegblazen met hun talent en waar ik met open mond en bergen kippenvel naar zit te luisteren omdat het zo goed is. Zo zonde! De afgelopen jaren werd ik hoe langer hoe bozer over het feit dat er zoveel fantastische muzikanten lopen te zwoegen, terwijl ze wat met een klein beetje merkdenken en marketinginzicht zo veel verder zouden kunnen komen.

 

 

 

The time is now (Moloko): van gewoon marketing naar muziekmarketing

Daar wilde ik wat aan doen! En mijn eerste ingeving was dus dat ik het voor deze mensen zou gaan doen. Maar ja, dan kan ik maar een paar mensen tegelijk helpen, maximaal vijf. En er zijn er zo veel die ik dit gun. Want dat is het uiteindelijk: ik gun iedere zzp-er een sterk merk en ik geloof dat het essentieel is in je business.

Daarom heb ik Shoot the messenger Muziekmarketing opgericht. Zodat ook muzikanten kunnen profiteren van de sterke marketingprincipes die andere bedrijven zo groot hebben gemaakt. Niet met doel van jullie allemaal Coca-Cola’s te maken. Maar wel dat je boekers, publiek en medemuzikanten je herkennen, dat je onderscheidend bent van anderen en dat je ook door jouw doelgroep gezien wordt. Denk je nu: whaa, onderscheidend zijn, doelgroepen, herkenbaarheid, wat moet ik hiermee? Lees dan eens mijn blog: Waarom merkdenken voor muzikanten zo essentieel is. Daarin wordt nog veel meer duidelijk. ☺ . Deze komt in de aankomende weken online, hou mijn Facebook daarvoor in de gaten.

 Daarnaast vind ik het ontzettend belangrijk dat je als zangers, zangeressen en muzikanten elkaar versterkt. Dat van elkaar leert en samen de business professioneler maakt. Samen maken we de markt groter en beter. Daarom heb ik een Facebookgroep opgericht.  Wil je ook met je mede muzikaal ondernemers sparren over de businesskant van je vak? Kom in de besloten Facebook-groep Muzikant & Ondernemer. Deze groep is speciaal voor professionele artiesten (dus geen amateurs). Je kunt hierin veilig met andere muzikanten digitaal praten over dingen waar je tegenaan loopt: acquisitie, gages, lastige opdrachtgevers, toffe ideeën et cetera. Klik hier om je aan te melden.

Met blogs, de facebookgroep en verschillende trainingen hoop ik je te inspireren in je eigen marketingactiviteiten. Zodat je zelf stappen kan zetten in het commercieel maken van je creativiteit. In jezelf verkopen zonder dat je jezelf hoeft te verliezen.

En altijd als eerste op de hoogte zjin van een nieuw blog? Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief en like mijn Facebookpagina.

 

Hopelijk tot gauw! 

Marleen den Hartog

 

PS: hierbij mijn Linkedin-profiel mocht je nog wat info willen over mijn vorige opdrachtgevers en studies