Strategie en uitvoer jongerenmarketing
De uitdaging
FNV Bondgenoten (inmiddels FNV) wilde meer jongeren werven en behouden.
Mijn rol:
Ik heb geholpen met de positionering van de vakbond als instituut en de merkbepaling van verschillende sectoren binnen de vakbond. Ook viel de interne lobby in mijn takenpakket. Verder was ik verantwoordelijk voor de communicatie-uitingen gericht op jongeren, zowel on- als offline. Ten slotte fungeerde ik als projectleider voor verschillende projecten, zoals de nieuwe huisstijl, de nieuwe website en verschillende mobiele apps.
De oplossing
Allereerst moest jongeren intern een prioriteit worden. Daarvoor hebben we stevig lobby gevoerd bij kaderleden, bondsraad, hoofdbestuur en directie. Vervolgens hebben we bepaald dat jongeren eerst veel beter moeten weten wat een vakbond is, doet en voor hen kan betekenen. Daarna hebben we per sector gekeken wat de kernboodschap voor jongeren zou zijn.
Hieruit resulteerden verschillende campagnes, zoals schoolvoorlichting, online campagnes en ludieke acties. Met resultaat: een verviervoudiging van jaarlijkse nieuwe jonge leden en een 60% hogere conversie.
%
Instroom jonge leden
%
Verhoging conversie
Projecten
Tevreden opdrachtgevers
“Marleen doet veel meer dan advies geven over de juiste communicatie en bijpassende middelen. Ze denkt en praat op een prettige en gelijkwaardige manier mee over (campagne)doelen en de bijpassende strategie en adviseert dan welke communicatie daarbij past, zowel op het gebied van middelen, toon, etc. We zouden haar zo terugnemen.”
Reinier Stroo“Marleen zorgt voor een frisse blik in een organisatie. Ze is positief kritisch en verstaat haar vak hoe de communicatie optimaal te maken. Waarbij ze oog heeft voor de boodschap in combinatie met de doelgroep, duidelijk haar mening geeft en vanuit enthousiasme meewerkt aan de doelstelling. Een fijn persoon en goede specialist om mee te werken. Binnen mijn functies bij de FNV heb ik goed kunnen samenwerken met haar.”
Koert Peperkamp“Ik heb Marleen leren kennen als gedreven, ambitieus en recht door zee. Ze gaat voor het beste resultaat, maar verliest daarbij het belang van betrokken partijen niet uit het oog. Dat was bij de FNV een heel belangrijke eigenschap. Projectmatig werken is absoluut 1 van haar sterke kanten. Ook op persoonlijk vlak was het prettig samenwerken met Marleen. Ze is toegankelijk, gepassioneerd en was een sparringpartner op niveau”
Roosmarijn Schröder