Management marketing- en communicatieafdeling
De uitdaging
Bureau ICE, een ontwikkelaar van eerlijke toetsen en examens, had nog een onduidelijk gezicht in de markt. Doel was dus een stevig merk neerzetten, met een heldere positionering.
Mijn activiteiten
Strategisch
- Ontwikkeling strategisch marketingplan, inclusief merkstrategie per doelgroep
- Opbouwen afdeling marketing en communicatie
- Management afdeling
- Ontwikkeling plan voor interne communicatie
Operationeel:
- Ontwikkeling en uitvoer marketing- en communicatiecampagnes in basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo
- Productie van communicatiemiddelen
- Online campagnes
- Social media beheer
- Crisiscommunicatie
- Woordvoering
- Interne communicatie
- Organisatie congressen
- Tekstproductie: artikelen, blogs, brochures, beleidsstukken.
- Voorbereiding pitch bij aanbestedingen
De oplossing
Marketing was binnen Bureau ICE nog relatief onbekend. Er eerder uiteraard wel activiteiten verricht en die waren tot op zekere hoogte ook zeer succesvol. Er miste echter nog een duidelijke visie op marketing. Daarmee miste de organisatie in marketingopzicht ook professionaliteit.
De eerste fase bestond dus uit het bouwen van een team en het inbedden van marketing binnen de organisatie. Dat betekent véél praten met verschillende stakeholders (sales, toetsconstructie, onderzoek, directie): wat verwachten zij, wat hebben zij nodig en wat kan marketing voor hun werk betekenen.
Vervolgens hebben we met de verschillende divisies binnen de organisatie kernboodschappensessies gehouden waarin we antwoord gaven op de vraag: “Wat betekent deze organisatie voor de verschillende doelgroepen?”. Dit werd de paraplu waaraan alle andere marketing- en communicatieactiviteiten werden opgehangen.
Het resultaat is een organisatie die duidelijk ergens voor staat en een markt die die visie ziet, begrijpt en omhelst.
Voorbeeld: in drie jaar tijd is de IEP Eindtoets gegroeid van 7.000 leerlingen (270 scholen) naar 45.000 leerlingen (1.750 scholen).
Leerlingen die in 2017 de IEP Eindtoets maakten
Deelnemers 2e Nationale Toetscongres
%
Groei naamsbekendheid in twee jaar
“Marleen is creatief, direct, constructief kritisch en een sterke denker en doener. Ze zoekt het gesprek op om tot het beste resultaat te komen, zowel op het gebied van inhoud en werkwijze. Ze is pragmatisch, werkt hard en is altijd bereid zich meer in te zetten dan gevraagd. Op het gebied van marketing en communicatie weet ze mensen te verbinden en kan ze een team goed aansturen. Ik heb met plezier met Marleen samengewerkt!”
Elizabeth Langeveld“Marleen is een manager, zoals een manager in mijn ogen moet zijn: scherp en kritisch waar het moet en ondersteunend en stimulerend waar het kan. Marleen staat niet bóven haar team en is niet vies om zelf zaken op te pakken. Op een heel prettige en stimulerende manier weet ze haar team te motiveren het beste uit zichzelf te halen.
Haar persoonlijke benadering in combinatie met haar kennis en haar vermogen om dit op een rustige manier over te brengen, maakt haar voor mij tot een fijne, waardevolle en professionele manager. Ik hoop dan ook in de toekomst weer een keer met haar samen te mogen werken.”
Joshua Spijker“Ik heb Marleen als een erg prettige manager ervaren. Ze wist een veilige omgeving te creëren, waarin ik me op mijn gemak voelde om heel open dingen te bespreken waar ik tegenaan liep. Zij gaf me daarbij raad, maar ook de ruimte om zelf met oplossingen te komen. Ik heb veel van haar geleerd.
Ze is daarnaast erg creatief, professioneel en opgewekt persoon. Elk project, hoe uitdagend ook, pakt ze met beide handen aan en ze zorgt ervoor dat ze het, ondanks eventuele hobbels onderweg, met een mooi resultaat afrondt. Regelmatig komt ze met nieuwe ideeën en initiatieven, waar ze iedereen enthousiast voor weet te maken”
Elsa Jonkers